En hård fåtölj. 

Barnintensiven på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Vi förs in i en 2-sal där en liten barnsäng till Juno väntar. Bredvid står en ranglig pinnstol. 
Juno sover gott i bärselen på min mage, lyckligt ovetande om all uppståndelse. 

I mitt huvud står det still samtidigt som allt snurrar runt, runt. 

Läkaren på Huddinge sjukhus som sa att vi skulle samvårdas – att vi skulle få eget rum, bo och sova tillsammans. Jag förstår inte. 

Jag frågar en sköterska var vår säng är men det finns inget ‘vår’ säng. Här vårdas endast barnet. Som förälder är man hänvisad till ett rum på föräldravåningen för att sova. 

Vi har sovit tillsammans varje natt i Junos tio månaders långa liv. Någon natt framöver kommer vi säkert behöva sova isär men det kommer inte bli här och nu. Nu när min bebis är allvarligt sjuk och behöver mig som mest. 

Jag ber dem byta ut sängen till en vanlig vuxensäng, så att vi båda kan vila. En sköterska snäser av mig och påminner igen om att här är det de sjuka barnen som vårdas! Jag får inte heller äta eller ladda min mobiltelefon på rummet får jag veta. 

BITCH. 

Jag haffar en annan sköterska och propsar på att de ska byta ut sängen. Hon lyssnar och verkar förstå, säger att det nog ska gå att lösa. 

Nattpersonalen har precis gått på så all personal försvinner iväg för överrapportering. Den snälla sköterskan försvinner hem och kvar finns ingen som tänker tillmötesgå min önskan. 

‘Det går inte pga utrymmesskäl och vi måste tänka på brandsäkerheten.’

Istället kånkar de in en stenhård, och oerhört skrymmande, fåtölj som blir vår säng denna natt. 

Vår första natt med den högst ovälkomna gästen diabetes typ 1. En gäst som tydligen kommit för att stanna. 

Kommentera

