Väntan. 

Vi färdas genom Stockholms nästintill folktomma gator. Ambulansen kör lugnt och behagligt. Det tar oss mer än dubbelt så lång tid att köra vägen tillbaka till Huddinge sjukhus än när vi körde därifrån. Fredag kväll och bara ett dygn har gått. Så kort tid men hela vårt liv har vänts upp och ner. 

Pytsa insulin då och då så är det lugnt?          Så naiv jag var. Ångesten gör det svårt att andas så jag håller Juno hårdare i min famn. Släpper aldrig taget. 

Vi får ett rum på avdelning B88. Njuter av lyxen att få bädda iordning två sängar till en dubbelsäng. Underbart att få ligga ner med Juno på min mage. Den varma lilla kroppen, så avslappnad och ovetande om hur vårt liv så drastiskt har förändrats. 

Var trettionde minut kommer de, sköterskorna, för att med ett stick i fingret kolla blodsockret. Även på natten. Jag hinner knappt blunda innan de är där igen. De små fingrarna blir snabbt sönderstuckna. 

Blodsockret ligger fortfarande högt men de vill inte sänka det för fort utan lugnt och kontrollerat. 
En insulinpump, det är vad Juno kommer få. Men nu är det helg, diabetesmottagningen är stängd så det blir av först på måndag. Vi väntar. 

Under tiden gör jag mitt bästa att, med droppställningen i högsta hugg, hinna med Juno där han springer runt i sjukhusets långa korridorer. Nu när han kontinuerligt tillförs insulin återfick han snabbt sina krafter och sin upptäckarlust. 

Det var längesen jag sov mer än några minuter i taget, jag är för långsam så infarten ryker och de är tvungna att sätta en ny. 
Detta är början på vårt nya liv. Vårt nya liv fyllt med fasthållningar, nålar och stick. Ett sådant liv inget barn ska behöva leva. 

‘Normala barn men ett onormalt liv.’

Precis så. 

Kommentera

