Nålar och tårar. 

Droppet med sin otympliga ställning är både min bästa vän, som förser Juno med insulin, och min värsta fiende. Den ständiga följeslagaren. Även till toaletten på natten tvingas jag släpa med den, och en halvsovande knorrande Juno, som inte vill ligga själv ens en sekund. 

Vill till slut bara vråla av frustration. 

Så kommer de äntligen, diabetesläkare och sköterska. Dags för Juno att få pump. När jag först hörde om insulinpump trodde jag det var något som opererades in och till stor del skötte sig själv. Sådan tur har vi inte. 

Juno ska först få sjukhusets akutpump, en Medtronic Paradigm Veo. En liten ryggsäck finns att ha själva pumpen i, slangen leder sedan till en nål som skjuts in i exempelvis rumpan. Måste bytas minst var tredje dag. 
Bara tanken att skjuta in en nål i min bebis rumpa gör mig illamående och kallsvettig. 

Till pumpen finns även en CGM som är en kontinuerlig glukosmätare. Väldigt enkelt förklarat så mäter den blodsockernivån kontinuerligt, dygnet runt. Man kalibrerar den med det faktiska blodsockret var tolfte timme. 

Både nålen till insulinpumpen och sensorn skjuts in med hjälp av en ‘inskjutare’. 
Sköterskan gör det första gången medan vi ska se och lära. Allting går runt i mitt huvud och det känns surrealistiskt — skjuta nålar i rumpan på min bebis?

Pumpnålen först på plats. Därefter skjuts sensornålen in men första försöket misslyckas. Blodet torkas bort och nästa försök görs. Även sensorn på plats. 
                                                                           Junos reaktion och mina egna känslor är instängda i ett eget litet rum där dörren kommer vara fortsatt stängd. 

För mycket.

2 reaktioner på ”Nålar och tårar. 

  1. Föräldrar till barn med typ 1 diabetes är hjältar. Kramar från en som fick det som 7-åring, över 49 år sedan. Forskningen går framåt nu! 🙂

    Gilla

Kommentera

