‘Har det stabiliserat sig än?’

‘Är han välinställd nu?’ 

‘Har ni fått ordning på sockret än?’

Välmenta frågor. Men mitt huvud sprängs om jag tvingas försöka svara på någon av dem ännu en gång. Risken att jag nästa gång istället skriker högt är överhängande. 

Jag kunde ha frågat så själv. För ett år sedan var jag också där. Lyckligt ovetande på andra sidan. 

Nu är jag här. Där jag varje dag tvingas ta flertalet avancerade medicinska beslut, efter att ha tagit hänsyn till mängder olika faktorer. Att agera bukspottskörtel – det är mitt jobb 24/7. Utan semester. Inte ens obetald sådan. 

Johnny Ludvigsson är professor, överläkare och ordförande i Barndiabetesfonden och har skrivit texten nedan. 
Läs. Så vet du att frågor som ovan inte behöver ställas. Tack. 

‘Dessutom behövs insulin till varje måltid. Dessa insulindoser behöver anpassas till måltidernas storlek och innehåll, d.v.s. mängden kolhydrater, hur dessa kolhydrater är förpackade (tillagning, fibermängd, samtidig närvaro av fett, protein etc.), men också varieras beroende på aktuell känslighet för insulin vilket hänger ihop med barnets ålder, ev. stress, infektion, grad av fysisk aktivitet etc. Det är uppenbart att en perfekt anpassning av insulindoser är praktiskt omöjlig att åstadkomma, vilket kan leda till att blodsockerkoncentrationen antingen blir för hög efter en måltid, vilket påverkar kroppen på olika sätt, eller så blir det för låg koncentration av socker i blodet, vilket får andra effekter.’

Lätt som en plätt – visst?

2 reaktioner på ”‘Har det stabiliserat sig än?’

  1. Tror tyvärr det bara är vi bukspottskörtlar och våra små hjältar som förstår hur det är och hur vi har det. Min dotter Hilda fick dia 1 i maj. Hon har precis fyllt 13 år. Vet inte hur många gånger hört att snart blir det lättare och då kommer det i princip gå av sig själv 🙂
    Vill nog mest säga att jag verkligen uppskattar din blogg 💙
    Mvh Linda

    Gilla

Kommentera

