Hba1c, Libre & inskolning

Tack vare en fantastisk resurs som inte bara kan diabetes utan även är en fena på att leka roliga lekar med barnen har jag nu kunnat lämna Juno på förskolan ett par timmar både igår och idag – underbart!

Blodsockermässigt har vi testat det mesta under inskolningen – fågel, fisk men lyckligtvis även mittemellan. 

Juno är otroligt social, älskar att leka & busa så det har varit full fart på förskolan. 

  
Själv har jag på den tiden precis hunnit hem, tränat, tagit en dusch och därefter åkt och hämtat. Lyxigt!

Som jag skrivit om tidigare har vi stora problem med Dexcoms sensorer som fungerar väldigt dåligt, visar ofta ??? istället för ett blodsockervärde och när vi som bäst behöver dem så lägger de av. Alltid på natten – såklart. 

Egentligen tycker jag av säkerhetsskäl inte att en sensor utan larm är ett alternativ, vi vill ju bli väckta på natten för att kunna mota låga och höga värden.  Men, en sensor som ändå inte funkar och därmed inte heller larmar är det allra sämsta alternativet. 

Så inför gårdagens läkarbesök på diabetesmottagningen hade jag bestämt mig – vi ska ha en Freestyle Libre till Juno. http://www.freestylelibre.se

Det gick som väntat inte utan strid men efter att högsta chefen till slut blivit inblandad beställdes en till Juno på en gång. Tyvärr tar det upp till två månader innan Abbott kan leverera den men det känns ändå hoppfullt! Tänk om denna faktiskt är mer stabil och kan fungera för oss? Natt efter natt dras vi nu med ??? istället för de blodsockervärden vi önskar se. Vi sticker sönder Junos lilla kropp med att sätta nya sensorer och hans fingrar och tår med alla blodsockertester som måste tas. 

Ett liv med en väldigt känslofylld 1-åring och struliga sensorer önskar jag inte ens min värsta fiende.

På mottagningen bekräftades även att Juno fortfarande har ett finfint Hba1c, dvs långtidssockervärde. Det firade vi med några rutor mörk choklad och idag med pannkakor till middag – Junos favoritmat. 

Pannkakor innehåller väldigt mycket kolhydrater som höjer blodsockret under ovanligt lång tid så vi har testat oss fram och nu verkar vi hittat rätt bolus för Juno! Jag bjuder på en snygg pannkakskurva. 

    

6 reaktioner på ”Hba1c, Libre & inskolning

  1. Vad härligt att läsa att det funkar så bra på förskolan för Juno! 🙂 Hur gammal är han? Min yngsta är också runt året! 🙂
    Hoppas ni slipper vänta länge på en libren, och att det funkar bra för er o framförallt för Juno! Vilken liten hjälte han är! ☆
    Ha en fin kväll!

    Gilla

  2. Har ni provat CGM senor från Medtronic? Jag har den. Den är så liten och bra. Sitter bra och värdena stämmer bra överens m bs mätaren. Lycka till!

    Gilla

  3. Testa med att massera CGM:n samt att ge vatten när den visar frågetecken. Gör den det för ofta kan det mycket väl vara fel på leveransen och därigenom hela den förpackningen. Reklamera då den till Rubin Medical. Testa också ev på något annat ställe att sätta den. Dock minns jag själv när min son fick diabetes som ett åring hur stort allt var på honom, han fick ändå inte pump förräns han var 4-år.

    Gilla

    1. Hej och tack för input!

      Tyvärr finns det ingenting vi inte redan testat. Reklamera dem får vi inte heller eftersom Juno är under två år – de är testade och godkända från två år och uppåt.

      Gilla

Kommentera

