Trasig

Ny sensor igår morse. Stämde perfekt under dagen och kvällen. 

På natten larmar den lågt. Ger Juno saft. Sover oroligt, vaknar efter en timme och ser att den visar ??? istället för värde. 

Sätter mig upp med ett ryck – måste kolla blodsockret!
Blodsocker 19 – vad fan?? Kollar med ännu en sticka på samma bloddroppe – 20! Måste kolla ketoner – 0.4. Normalt värde efter att inte ha ätit på ett antal timmar. 

Blir ändå orolig att inte pumpen funkar som den ska – Juno drog och slet i den igår kväll. 

Kollar närmare på sensorn och ser att den övergått till ??? direkt efter det låga larmet som jag nu i efterhand förstår var ett falskt lågt larm som gjorde att jag trattade i Juno saft och han hamnade så högt som på 20. 

Så obeskrivligt less. Ledsen. Sliten. Utmattad. Sänkt. Sönder. Uppgiven. Trasig. 

Hur kan en sensor som funkat perfekt under dagen helt plötsligt lägga ner och inte funka alls?

Lämnar lilla Buset på förskolan, utan fungerande sensorn. Trots vaknatt där jag gjort allt för att sänka Juno tvingas jag lämna honom med ett blodsocker på 14. Oavsett värde måste han ju få äta frukost vilket är den svåraste måltiden att dosera insulin till, särskilt om han startar på ett redan högt värde. 
Det blir en tuff dag för resursen men jag vet att han fixar det. Ska hålla mig uppdaterad under dagen. Bara blodsockret sjunker så att vi kan utesluta att även pumpen strular. 

Ringer Abbott som är de som distribuerar Freestyle Libre – den nya sensorn vi väntar på. Beräknad leverans om 1-2 veckor. Hoppas med hela min själ att vi får den snabbt OCH att den fungerar för Juno. För Junos frihet och välmående och för min överlevnad. 

Tänk om vi får lyckan att ha fungerande teknik och ‘bara’ diabetesen att kämpa med?

Kommentera

