Libres baksida – inget larm

Blodsockret rusade iväg igår kväll efter Juno somnat. Gav en korrigeringsdos insulin när han låg på 17. Två timmar senare låg blodsockret trots det på 20!! 

Var helt säker på att pumpen lagt av, mätte ketoner men de visade 0.1 vilket betyder att pumpen faktiskt funkade. 

Varför en så galen stigning?
Antingen hormoner eller den nya pastan vi åt till middag igår, även den fullkorn precis som den vi brukar äta, men den skulle ändå kunna vara boven. 

Det blev inte så mycket sömn för mig under natten men när han vid 6-tiden låg på 7 och bara hade 0.1 enheter aktivt insulin pustade jag lättat ut i förvissningen om att det skulle landa fint. 

Strax före 8 vaknar jag av att Juno bökar runt. Jag får tag på avläsaren och scannar sensorn – med stora bokstäver visar den LO. LO som i omätbart lågt. 

Panik. 

Jag flyger upp och hämtar nappflaskan med saft, medan Juno dricker några klunkar kollar jag hans faktiska blodsocker med stick i tån – 2.7. 

Fan.

‘Russin!’ säger Juno vilket jag springer iväg för att fixa. Han vill alltid äta russin med sked ur en liten skål. Men det går inte.  
Det låga blodsockret gör att Juno är så skakig att han har svårt att hålla i skeden och ännu mindre kan få in den, med russin på, i sin mun. 

Jag matar min fina underbara unge med några skedar russin. Och några klunkar saft till. 

Sedan kryper vi ner under täcket igen. Juno i min famn. Jag håller honom hårt medan tårarna rinner och ångesten ännu en gång river i mitt bröst. 

En reaktion på ”Libres baksida – inget larm

Kommentera

