Ett rent helvete…

…att när ljuvligaste ungen precis somnat så gott upptäcka att blodsockret sjunker. Och sjunker. 
Ljuvligaste ungen som bara vill få sova. Som skriker, fäktar och kniper ihop munnen när nappflaskan med saft närmar sig. 
Som bara vill låta lugnet ta över för en god natts sömn. 

Och jag måste bråka. Bråka med min sovande ljuvliga unge. Du skriker och sparkar – jag gråter och tvingar. 
Går sönder igen. Och igen. 
Svettiga och kladdiga. Saft, honung, kolasås – allt i en enda röra. 
Medans du somnar om i min famn tvättar jag dig ren.

Resten av natten håller jag dig hårt. Andas in din doft. Jag älskar dig. Ändå måste jag göra dig så illa.

Förlåt. 

2 reaktioner på ”Ett rent helvete…

  1. Jag förstår precis vad du menar och hur du känner. Min dotter fyller 9 år i december och vi har haft några kämpiga nätter sen en tid tillbaka. Att tvinga i henne druvsocker, när hon kniper igen munnen och bara vill få sova, är så hjärtskärande att man bara vill gråta och ändå måste man göra det. Det går inte att helt förstå förrän man upplevt det själv. Livet med diabetes typ 1 är långt ifrån en dans på rosor.

    Gilla

Kommentera

