Jag faller. 

Fantastisk blodsockerdag på förskolan. Ökad bolusdos till mellanmålet gjorde susen – Libre visar snarare ett rakt streck än en kurva!

Åker hem. Blodsockret stiger. Sakta men säkert. Gör en korrigering med förhoppning att det ska hinna sjunka något före middagen. Så blir det inte. 

Vi äter och blodsockret skjuter iväg uppåt som en raket. 
Inser att inget insulin kan ha gått in. 

Har precis gjort i ordning en ny pod när ett känslofyllt litet barn rasar av sig. Vill INTE sätta ny pump. Alla prylar flyger kors och tvärs över hela köket, bara att börja om från början. 

Vi byter redan pod varannan dag istället för var tredje. Trots det får Juno ibland hårda knölar där den lilla slangen, som ger insulin, suttit in under huden. Så var fallet idag. 

Baddar med alsolsprit och hoppas den lilla infektionen ska ge med sig. 
Poden brukar Juno ha antingen på framsidan, eller utsidan, av låret. Nu är där så fullt med ännu oläkta små sår att poden måste sättas på rumpan. 

Med fjärrkontrollen till pumpen aktiverar vi inskjutning av en kanyl. Kanylen dras tillbaka och kvar sitter en liten liten slang in under huden. När kanylen skjuts in gör det ont.  

Vi förvarnar alltid så att Juno är beredd. Idag gör det ont. Riktigt jäkla ont. 
Juno rycker till i min famn, skriker och hulkar av gråt. En gråt som idag inte verkar ha någon ände. 

En liten hand som hårt sliter och drar i poden. En liten hand som jag tvingas hålla fast. Du kryper in i min famn, klamrar dig fast, och jag håller dig hårt. Sjunger och vaggar tills gråten till sist tagit slut. För denna gång. 

Det är kväll och Juno sover tungt. De långa lockarna som en gloria runt huvudet på kudden. Så makalöst vacker. 

Tar ett stick i tån. Ett stick för att dubbelkolla att sensorn stämmer. Juno skriker till, sparkar vilt omkring sig. Jag håller med ett fast grepp runt foten, väntar att han ska lugna sig. Istället fortsätter han att sparka, mitt hårda grepp gör att blodet rinner och istället för att fångas upp av en teststicka färgar det våra lakan. 

Jag ger upp och släpper foten, tar min halvsovande fäktande lilla hjälte i famnen och vaggar honom tillbaka in i drömmarnas land. 

Och så natten. Som jag längtat efter välbehövlig sömn efter alltför många sönderhackade nätter. 

Natten blir ett enda virrvarr av alldeles för höga blodsockervärden, orolig, törstig och kissnödig Juno. Ketonprov som visar för högt värde. Ännu ett pumpbyte i nattens mörker. Fasthållning och gråt. Våra tårar som blandas med varandra.  

Jag faller. 

6 reaktioner på ”Jag faller. 

  1. Hej ring mig så ska jag lära dig lymfmassage. Lymfmassagen löser upp ärren bullarna efter nålarna och då blir det mindre risk för smärta. 0704820800
    Hälsningar Bebe

    Gilla

Kommentera

