SJUK VÅRD

Mina instinkter säger åt mig att fly. Att med mitt lilla barn hårt i famnen lägga benen på ryggen och springa så fort det bara går. Bort från sjukhusets långa korridorer, vita rockar och alltför stelbenta rutiner. Långt långt bort. 

Tänk om jag för en gångs skull kunde lägga mina krafter på att ta hand om mitt barn medan läkare och sköterskor gör sitt jobb. Ett jobb som innebär att behandla patienter där själva bemötandet lägger grunden för förtroende och respekt.

Då hade vi sluppit vänta, vänta och åter vänta. Sluppit att de i sista sekunden kommer och försöker stressa i ordning en liten tvååring som såklart reagerar med att bli orolig och sätta sig på tvären. Sluppit komma försent till nästa inbokade tid, och nästa och nästa. Sluppit deras suckar när en liten tvååring inte vill samarbeta för att sätta en infart. Sluppit deras ‘kom igen nu, ligg stilla och slappna av så är det snart klart’. Sluppit diskutera varför de prompt vill ge lugnande och smärtstillande via munnen inför operation när en infart redan är på plats. Sluppit hålla fast för att försöka tvinga i sprutan med lugnande som ändå spottas ut och ingen medicin gavs alls.  

Tänk om det oavsett storlek på den person man möter fanns en ömsesidig respekt och även en förståelse för hur ett enskilt möte kan göra skillnad. Skillnad för livet.

Då hade vi även sluppit ta det ännu ett varv när ännu en sköterska, innan utskrivning, kommer med lugnande att ta via munnen. Sluppit höra en snorkig sköterska säga ‘jag hjälper till att hålla så att han _inte kan_ spotta ut’. Och jag hade även sluppit att gång på gång tvingas förvandlas till en rytande lejonmamma. 

Tänk om vi hade sluppit. 

  

4 reaktioner på ”SJUK VÅRD

  1. Mitt i prick, när ska
    sjukvården i allmänhet, och barnsjukvården i synnerhet förstå vad respekt och empati är? Jag har fortfarande mardrömmar från min barndoms övergrepp på barnsjukhuset:(

    Gilla

  2. Ramlade in här genom Facebook. Då maken haft diabetes sen ung ålder och gillar en sida på Facebook.

    Nu har jag suttit o läst nästan alla dina blogginlägg om Junos o er långa kamp.

    All kärlek och lycka till er! Jag hoppas verkligen att sjukvården stannar upp och lyssnar på er.

    Min make har ett h.vete med sjukvården här där vi bor. Han jobbar som lärare och vill gärna få en mätare på armen så han lätt o smidigt kan mäta sitt blodsocker. Men enligt sjukvården har han alldeles för bra långtidsblodsocker för att få en sådan. Fast att de samtidigt tycker han är ”dålig” på att mäta. Han hinner inte på samma sätt på jobbet och att med den skulle han kunna mäta betydligt fler gånger.

    Återigen all styrka o kärlek till er ♡

    Gillad av 1 person

    1. Tack för att du läser!❤️

      Lider med dig och din man – alla som vill borde få de hjälpmedel som behövs för så bra blodsockerkontroll som möjligt och livskvalitet!

      Kämpa på!💪🏼

      Gilla

Lämna en kommentar