‘Tough times don’t last, but tough people do?’

Dina gyllene lockar som faller mjukt över kudden, likt en gloria runt ditt vackra och oskuldsfulla ansikte. Dina kinder så rosiga och mjuka, du andas med lugna andetag. Du är djupt inne i drömmarnas land och är fullkomligt avslappnad.

Jag tar försiktigt tag i din arm. Trycker sedan ut bedövningssalva i först ena armvecket, sedan det andra. Medan jag tejpar över dem vaknar du till med ett ryck, med ett frågande uttryck i dina plötsligt så oroliga ögon. Snabbt fortsätter jag. På med kräm även på båda handryggarna. Du förstår och börjar hulka av gråt. Snabbt tejpar jag även dem och tar dig varsamt i min famn. 

‘Nej, inte ta blod!! Neeeej!!’

Jag håller dig. Vaggar dig. Berättar hur mycket jag älskar dig och att du är den tappraste som finns i hela världen. Att vi ska leka i den stora båten på sjukhuset. Att du även denna gång kommer få några nya leksaker, efter att de tagit ditt blod. 

Fastän du protesterar högljutt fångar jag din morgonurin i ett litet rör, märkt med ditt namn och personnummer. Du vet vad som väntar och du vill verkligen inte vara med.

Du är orolig och ledsen, vill vara nära nära. Vi skyndar oss igenom frukosten och så är vi på väg – ännu ett i raden av oändliga sjukhusbesök och provtagningar. 

Varje dag visar du oss att din energi är oändlig, du utforskar världen som bara en äventyrslysten tvååring kan samtidigt som du utstrålar välmående och lycka. 

  
Du är frisk nu, så frisk som ett litet barn med två kroniska dödliga sjukdomar nu kan vara. Men en lömsk och jävlig sjukdom ligger på lur i din, för blotta ögats så friska kropp, och vi hoppas ännu en gång kunna köpa oss lite mer tid. 

‘Tough times don’t last, but tough people do!’

Tänk om det vore så?

  

 

4 reaktioner på ”‘Tough times don’t last, but tough people do?’

  1. En dag någongång kommer Juno tacka dig för allt du gör gör honom, Han kommer att
    förstå att du alltid stog på hans sida trots att det gjorde ont
    på honom. Du är en riktig skyddsängel❤️

    Liked by 1 person

Kommentera

