När det plötsligt händer. 

På väg upp från poolen för att kolla blodsocker. Juno sackar efter något, jag vänder mig om och ser honom ramla bakåt men han tar sig snabbt upp. Men något gör att han plötsligt ramlar igen, hårt bakåt, och slår huvudet i rutschkanan. Jag förstår att något är fel och rusar dit men när han reser sig för tredje gången rycker han plötsligt till och ramlar bakåt en tredje gång. Slår huvudet ännu hårdare i rutschkanan. Jag fångar honom. Kroppen är slapp och tung men han är vid medvetande. Medans han svamlar något osammanhängande sliter jag fram avläsaren till sensorn och gluco tabs. 4.0⬇️

Troligen lägre än så men sensorn har inte hängt med helt i raset. 
Bara en kvart tidigare kollade jag blodsockret, då låg det på 7.8 och Juno hade nyss ätit en stor glass som jag doserat mindre insulin till eftersom vi rör oss så mycket vilket ökar insulinkänsligheten.

Två gluco tabs och två gelehallon går ner. Juno svamlar fortfarande något jag inte hör. Slänger ihop våra grejer och bär Juno och dem de 50 m hem till vår lägenhet. Juno gråter och skriker gång på gång att han är hungrig. Vill ha digestivekex. Typiskt att få extrema hungerskänslor vid lågt blodsocker.

Nu sitter världens modigaste unge nerbäddad under ett täcke, kollar på sin iPad och äter sitt åttonde digestivekex. 

Första gången vi upplevt ett såhär kraftigt och otäckt blodsockerfall och jag hoppas det dröjer länge innan vi tvingas uppleva det igen. Här på Mallis verkar det vara en omöjlighet att lyckas dosera ‘rätt’. 

Jag som tänkt riva av ett tabatapass har helt tappat lusten. Istället kryper jag upp bredvid mitt barn, håller honom hårt i min famn, och delar digestivekexen med honom. 

10 reaktioner på ”När det plötsligt händer. 

    1. Hej Henrik! Det var precis så jag förväntat mig att det skulle vara men de tre första dagarna har han behövt, för honom, vanliga mängder insulin. Vi får se vad morgondagen har att bjuda på. 😊

      Gilla

  1. Usch va jobbigt för er! Själv har jag typ 1 diabetes och upplever att mitt bs påverkas kraftigt vid varmt väder.. Blir väldigt lätt låg

    Gilla

  2. Hej!
    Jag vill inte verka negativ men Omnipod hjälper troligen unte alls här pga osäker dosering! Mycket bättre med Minimed 640G som kan stoppa tillförseln av insulin! Byt till den så blir dett barn tryggare!
    Kram

    Gilla

    1. Hej Marcus! Jag vill inte heller verka negativ men Minimed är definitivt ingenting för oss, det vet vi av erfarenhet.
      Är så trygg med Omnipod som det bara går att vara när det gäller ett tekniskt hjälpmedel, betydligt mycket tryggare än de slangpumpar vi tidigare haft.

      Gilla

  3. Usch så tråkigt! Som barn doppade jag också i blodsocker ordentligt vid bad. Bad och värme ännu värre. Badlektioner med skolan var ett ständigt knaprande av dextrosol och bad i sjö och hav var det glass på glass. Äventyrsbadland var jag nere och sniffade på 1,0 varje gång. Dimper fortfarande av bad, nu snart 30 år gammal. Fick diabetes när jag var 7 så var lite äldre än Juno och kunde kommunicera hur jag mådde bättre, men vid rolig lek är det lätt att glömma. Men jag älskar fortfarande att bada iaf! Hoppas Juno kunde fortsätta leka sen!

    Liked by 1 person

    1. Tack – ja efter en stund vila och mat hemma var det full fart igen, haha! Ett riktigt energiknippe. Jag hade också räknat med att det skulle behövas mindre insulin här på Mallis men de tre första dagarna var ‘som vanligt’.

      Gilla

      1. Det är det som är så svårt med diabetes, oförutsägbart och svårt att veta vad som påverkar och t vilket håll. Även om man med åren samlar på sig en större och större referensbank av hur man ska hantera saker vilket såklart underlättar med tiden (för mig iaf), så kommer det alltid saker som är svårt att förutse. Skönt att han återhämtar sig snabbt! 🙂

        Gilla

Kommentera

