Idag gråter jag. 

Jag gråter för sönderhackade jävliga nätter, för sönderstuckna små kroppar, fingrar och tår, för kränkningar och fasthållningar och ännu fler nålar, för strulande sensorer och tjutande pumpar, för ledsna och rädda små barn som tvingas vara modiga fastän det är det sista de vill. För överlevnad. 

Jag gråter för den eviga kampen – kampen för att just mitt barn ska få bästa möjliga hjälpmedel, kampen med den dagliga informationsspridningen för att skapa förståelse för det galna liv vi tvingas till, kampen vi hela tiden för och som gör att vi natt efter natt delvis ligger sömnlösa för att mota ännu en hypo- eller hyperglykemi. Sömnlösa i mörkret och med tårarna brännande under ögonlocken. 

Jag gråter för den stress, vanmakt, ilska och sorg som växer i mig när jag tvingas att ständigt ha ett vakande öga – natt som dag – för högt och för lågt, för den jävliga blodsockerresa vi dagligen gör, för misslyckade uträkningar och insulindoser, för de fantastiska fina syskonen som aldrig får den tid och omsorg de förtjänar och behöver, för skitsjukdomar som varje minut och sekund invaderar, och förstör, våra liv, för det eviga dåliga samvetet att aldrig nånsin vara i närheten av att räcka till. Aldrig någonsin. 

Idag gråter jag. 

3 reaktioner på ”Idag gråter jag. 

  1. Hejsan Emma!
    Jag fick diabetes, när jag var 11 år och nu är jag 37.
    Då på den, tiden fick jag också sticka mig i, fingrarna.
    Jag förstår dig. Mina fingrar blev också sönder stuckna. Men nu har, jag också en, sådan sensor på min arm, precis som ditt barn också har…Fast jag har en svart. Såg på bilden, att ditt barn har en lila. Inte visste jag att det fanns olika fäger att, välja på…..
    Mina blodsocker värden, går också upp och ner….
    Jag får också fortfarande, sticka mig i fingrara….Från Anna.

    Liked by 1 person

Kommentera

